K: Kun Harrastuspassin yhteydessä puhutaan harrastamisesta niin tarkoitetaanko sillä kaikkea harrastamista vai esimerkiksi vain liikuntaharrastuksia?
V:
Harrastuspassi kokoaa yhteen kaiken harrastamisen kuten esimerkiksi liikunnan, kerhotoiminnan, kulttuurin, kädentaidot jne.

K: Tarjoaako Harrastuspassi vain ilmaisia harrastuksia?
V:
Nuorille tekemiemme käyttäjätutkimusten perusteella nuoret haluavat löytää Harrastuspassista kaiken ilmaisen ja maksullisen harrastustoiminnan.

K: Kuka vastaa sisällön moderoinnista?
V:
Kunta vastaa sisällön moderoinnista. Moderointi-ominaisuuksia ei ole vielä tarkemmin suunniteltu.

K: Kenen tehtävänä on lisätä Harrastuspassiin esimerkiksi paikallisten jalkapalloseurojen harrastustarjonta?
V:
Kunta vastaa siitä, että kunnan itse järjestämä harrastustarjonta on esillä Harrastuspassissa. Muille kunnan alueella toimiville harrastustentarjoajille palvelu on ilmainen.

K: Onko palvelu maksullinen kunnille?
V:
Palvelu on maksullinen kunnille, joiden asukasluku on yli 10 000 asukasta. Tarkemmat hintatiedot löydät täältä.

K: Onko palvelu maksullinen muille harrastustentarjoajille - esimerkiksi jalkapalloseuroille, taide- ja musiikkikouluille?
V:
Palvelu on maksuton kaikille yksityisen ja kolmannen sektorin palveluntarjoajille.

K: Kuka viestii palvelun käytöstä nuorille?
V:
Haltu Oy on hakenut Opetus- ja kulttuuriministeriöltä avustusta valtakunnallisia viestintätoimia varten. Valtakunnallista viestintää tehdään laajasti ja pitkälti Haltun koordinoimana.

K: Nuorien kännyköissä ei ole tilaa uusille sovelluksille miten aiotte ratkaista tämän ongelman?
V:
Soveltamamme käyttäjäkeskeiset kehitysmenetelmät ottavat käyttäjän tarpeet huomioon kaikissa sovelluskehityksen vaiheissa ja sillä takaamme, että sovellus on nuorien mielestä käytettävä ja tarkoituksenmukainen. Sovelluksesta tulee niin hyvä, että sille löytyy tilaa nuoren puhelimesta. Lisäksi pyrimme pitämään sovelluksen koon pienenä ja muistin käytön alhaisena.

K: Miten kunta pääsee mukaan Harrastuspassiin?
V:
Kunta tekee palvelusopimuksen Haltu Oy:n kanssa, joka vastaa Harrastuspassin kehityksestä, jatkokehityksestä sekä tuki- ja ylläpitopalveluista.

K: Onko hinnoissa neuvotteluvaraa ja mihin hinnoittelu perustuu?
V:
Harrastuspassin toteutusvaiheen tarjouspyynnössä oli jaettu Suomen kunnat väkiluvun mukaan viiteen eri kategoriaan ja tarjouskilpaan osallistuneiden toimittajien tekivät oman ehdotuksensa palvelun hinnoittelusta. Haltu voitti kilpailutuksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja samalla ehdotettu hinnoittelumalli astui voimaan.

K: Entä jos Haltu ajautuu konkurssiin? Kuinka käy Harrastuspassin?
V:
Toimittajariippuvuutta on pyritty minimoimaan siten, että harrastuspassin kehitystyöhön liittyvä lähdekoodi ja dokumentaatio julkaistaan avoimesti MIT lisensillä, eli kuka tahansa voi hyödyntää sitä kaupalliseen tai ei-kaupalliseen tarkoitukseen. Lähdekoodit löydät täältä.

K: Miksi Harrastuspassi on suunnattu yläkouluikäisille nuorille? Syrjäytyminen voi alkaa huomattavasti aikaisemmassa vaiheessa.
V:
Sovelluksen tämän hetkinen visio on tarjota ratkaisuja yläkouluikäisille. Sovellus voi tulevaisuudessa tarjota etuja laajemmalle ikäryhmälle mutta tästä ei ole olemassa suunnitelmia.

K: Vanhemmat huolehtivat nuorten harrastamisesta. Millä tavalla huomioitte vanhemmat kehityksessä?
V:
Olemme huomioineet vanhemmat esimerkiksi siten, että palvelun käyttöä ei alkuvaiheessa rajoiteta vain nuorten käyttöön. Myös vanhempi voi tutustua lähialueen harrastustarjontaan ja kannustaa nuorta uuden harrastuksen pariin.


Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Ota yhteyttä niin me vastaamme.

 

Sivun yläosan kuva: ©Jussi Hellsten, City of Helsinki